Wanneer je een bedrijf hebt, of freelancer bent, verstuur je waarschijnlijk maandelijks facturen naar je klanten. Je verwacht natuurlijk dat die facturen gewoon netjes op tijd betaald worden, maar helaas is dat niet altijd het geval. Wat moet je doen als een klant je niet betaalt en wanneer schakel je een incassobureau in?
Een klant die weigert te betalen is natuurlijk enorm vervelend. Je hebt het geld immers nodig om rond te kunnen komen. Daarbij dien je gewoon eerlijk betaalt te worden voor je diensten. Wanneer de termijn van je factuur echter voorbij is en je factuur is nog niet betaald, is dat niet direct reden tot paniek. Allereerst is het slim om eens contact op te nemen met je klant, misschien is hij of zij het simpelweg even vergeten, of heeft je klant het druk.
Maatregelen nemen
Als je al een keer contact op hebt genomen met je klant en de factuur wordt nog steeds niet betaalt, is het wel belangrijk dat je actie onderneemt. Het beste kun je eerst een keertje bellen, vaak is een telefonisch gesprek al een stuk dringender en persoonlijker.
Nog steeds geen betaling ontvangen? Dan laat je je klant in een formele brief weten dat je er klaar mee bent. Je schrijft dat de klant binnen een bepaalde termijn (minimaal 14 dagen) de factuur moet betalen, anders stap je naar een incassobureau. Als de klant dan dus nog steeds niet betaald kan en mag je naar een incassobureau stappen. Wacht hier niet te lang mee, na vijf jaar heb je namelijk geen recht meer om een betaling af te dwingen. Daarbij is de kans dat je ook echt betaald krijgt veel groter als je snel handelt.
Het incassobureau
Wanneer je naar incassobureau RechtNet in Den Bosch stapt, beginnen zij in eerste instantie hetzelfde als jij. Er wordt een brief gestuurd en men dringt even flink aan op betaling. Wanneer dat niet lukt, kun je echter een rechtszaak openen. Het voordeel van een incassobureau en advocatenbureau in één, is dat je dan ook direct een advocaat bij de hand hebt en dat deze dan ook je hele zaak kent.
Veel incassobureaus werken daarbij met een no-win-no-fee policy. Wanneer je de zaak dan dus niet wint, betaal je ook niets voor de incasso.
Wanneer schakel je zo’n bureau in?
Een incassobureau schakel je niet zomaar in. Ondanks dat er niet altijd kosten verbonden zijn aan het inschakelen van een incassobureau, is het wel verstandig om pas een incassobureau in te schakelen als je denkt dat het de moeite waard is. Zo voorkom je dat je een lang traject in gaat, voor slechts relatief klein bedrag.